Vladimira Popovića 14/9a 0607098331; 064 510 24 42 m83websajtovi@gmail.com

SEO optimalizacija web-sajta za pretraživače (engl. Search engine optimization) je proces unapređenja kvaliteta i količine saobraćaja od pretraživača ka veb-sajtu preko prirodnih (organskih ili algoritamskih) rezultata pretrage. Tipično, što je sajt bolje rangiran (npr. u pretragama izlazi među prvima na spisku), više će saobraćaja biti preusmereno sa pretraživača na njega. SEO može da učini različite vrste pretraga, uključujući pretragu slika, lokalne pretrage i drugo. Kao internet marketing strategija, SEO razmatra način funkcionisanja pretraživača kao i pojam koji ljudi pretražuju.

Optimalizovanje web-sajta prvenstveno obuhvata menjanje sadržaja i HTML kodiranje koje dovesti do poboljšanja njegovog rangiranja vezano za specifične ključne reči, i da ukloni prepreke prilikom indeksiranja sadržaja veb-sajta od strane pretraživača.

Akronim SEO može takođe da predstavlja ljude koji obavljaju optimalizovanje web-sajtova za pretragu. To je termin prihvaćen u konsultantskoj delatnosti za stručnjake koji izvode optimalizovanje veb projekata u korist klijenta. Ovaj profil stručnjaka može ponuditi optimalizaciju kao posebnu uslugu ili kao deo veće marketing kampanje. Da bi postigao efekat SEO može zahtevati izmene HTML koda stranice, takođe može biti inkorporiran u web dizajn i razvoj stranice. Termin „prilagođen pretraživačima“ (engl. search engine friendly) može se odnositi na dizajn web-sajta, menije, sisteme ažuriranja sadržaja (CMS) ili internet prodavnice koje se mogu lako optimalizovati.

Za SEO možemo dalje reći da je to način na koji možemo prilagoditi sadržaj stranica prilikom izrade neke web prezentacije. Takođe, treba izvršiti prilagođavanje unutrašnje i spoljašnje strukture linkova, kako bi botovima pretraživača bile dostupnije i lakše za dalje indeksiranje. Botovi pretraživača se koriste da pregledaju mnoštvo internet strana u veoma kratkom vremenu i da ih kategorišu. Web stranica je indeksirana od strane pretraživača, Google, Yahoo, Bing ili neki drugi, kada je pregledana i kada joj je dodeljena odgovarajuća pozicija u rezultatima pretrage.

Umetnost i nauka razumevanja kako funkcioniše internet pretraživač predstavljaju srž razumevanja procesa optimalizacije, zbog toga što SEO često nudi bolja rešenja od ostalih formi internet marketinga.

Posle najnovijih promena na Google-ovom algoritmu za 2011, tzv. engl. Panda update, SEO usluga podrazumeva nešto širu listu poslova i aktivnosti, zbog težnje za izgradnjom što raznovrsnijeg link profila klijenata.

Aktivnosti vezane za SEO možemo podeliti u dve osnovne kategorije: -{onpage}- i offpage optimalizaciju.

Onpage SEO podrazumeva:

  • poređenje ključnih reči u odnosu na konkurenciju i njihovu dalju analizu u vidu detaljnih izveštaja
  • optimalizaciju meta tagova (title, description)
  • sređivanje tagova u sadržaju (alttitle, naslovi linkova)
  • optimalizaciju naslova i podnaslova (H1-H6)
  • kreiranje datoteke robots.txt
  • kreiranje, registracija i obnova sitemap.xml
  • popravljanje unutrašnje strukture linkova
  • analizu dupliranog sadržaja
  • kreiranje „404” stranice i „301” redirect po potrebi
  • korišćenje Strong, italic i blackqoute tagova u tekstu
  • izlazni linkovi ka kvalitetnim sajtovima kakav je i Wikipedia
  • interni linkovi ka bitnoj stranici sa ključnom reči
  • dodati video, infografic u tekst kako bi bio zanimljiviji
  • poboljšati vreme učitavanja stranice ispod 3 sekunde
  • responsive dizajn sajta
  • dugmici za šerovanje društvenih mreža: facebook, twiter, youtube, instagram itd.

Offpage SEO je vezana za građenje imidža i reputacije na internet nebu, veoma raznovrsnog i kompletnog link profila, odnosno za proces optimalizacije sajta van njegovih stranica i bez diranja koda.

Građenje imidža i reputacije na internetu se ostvaruje isključivo preko kvalitetnog sadržaja (content marketinga). Nije slučajno što su neki blogeri stekli popularnost preko noći. Oni su prepoznali ovu potrebu i počeli su da pišu kvalitetne opservacije o nekom proizvodu tako da su stekli veliko poverenje kod svojih čitalaca. Neki su postali prave medijske zvezde, ljudi ih prate šta jedu, gde vežbaju, kakvu garderobu nose.

Tako da možemo reći da content marketing tekstovi imaju za posledicu izgradnju poverenja kod čitalaca a to posle rezultuje povećanjem prodaje proizvoda o kome se pisalo. Iz ove potrebe proisteklo je vrlo trazeno zanimanje copy writer. Oni imaju zadatak da pišu kvalitetne tekstove koji imaju edukativni, zabavljački ili informativni karakter. Iz tih tekstova koji se objavljuju na različitim portalima, po mogućstvu srodne tematike, ako dobijete link iz teksta to se zove kvalitetan link building.

Ključna reč iz teksta treba da vodi ka vašoj stranici sajta na koju se odnosi. Potrebno je da ovi tekstovi budu objavljeni na različitim portalima koji imaju dobar DA (domain authority). Ukoliko ste uspeli da objavite tekst na portali koji ima visok DA i da zainteresujete njihove posetioce, da im date kvalitetan odgovor na njihove probleme, tekst može vrlo lako da postane viralan, tj. da se brzo raširi društvenim mrežama. To je najbolji put za građenje Brendinga i podizanja reputacije vašeg sajta.

Veze sa pretraživačima

Zbog visoke marketinške vrednosti ciljanih rezultata pretrage, vrlo brzo je ustanovljeno da postoji mogućnost suparničkog odnosa između pretraživača i SEO operatera. 2005. je oformljena godišnja konferencija AIRWeb (Adversarial Information Retrieval on the Web) čija je svrha bila diskusija o umanjenju štetnih efekata koje na pretraživače imaju agresivni web provajderi.

Kompanije koje upražnjavaju preterano agresivne tehnike mogu biti kažnjene tako što će sajtovi njihovih klijenata biti uklonjeni sa rezultata pretrage. Wall Street Journal je 2005. godine izveštavao o kompaniji Traffic Power, koja je navodno koristila visokorizične metode i pritom nije ukazala svojim klijentima na moguće rizike takvog poslovanja.

Časopis Wired je objavio da je ta kompanija tužila blogera i SEO inženjera Erona Vola zato što je pisao o toj zabrani. Met Kats iz Google-a je kasnije potvrdio da je Google zaista zabranio Traffic Power i neke od njenih klijenata.

Neki pretraživači su se uključili u SEO industriju i vrlo često su sponzori i gosti na SEO konferencijama i seminarima. Istina je da, sa pojavom plaćenog učešća, neki pretraživači sada imaju veće interesovanje za održavanje zdrave SEO zajednice. Veliki pretraživači sada pružaju informacije i smernice da bi pomogli oko optimalizacije sajtova. Google ima program Sitemaps, koji se koristi da bi pomogao webmasterima da saznaju da li Google ima problem prilikom indeksiranja njihovog sajta, a takođe pruža informacije o saobraćaju koji ide ka njihovom sajtu prilikom korišćenja Google pretraživača. Yahoo!Site Explorer omogućava webmasterima da prijave URL adresu, odrede koliko je stranica u Yahoo! indeksu i pruža informacije o linkovima. Bing Toolbox takođe pruža webmasterima mogućnost da podnesu mapu sajta, omogućava korisnicima da odrede vreme „obilaženja“ sajta i pokazuje koliko je stranica indeksirano u njihovom pretraživaču.

Metode

Indeksovanje

Vodeći pretraživači kao što su Google, Yahoo! i Bing koriste „paukove“ da pronađu stranice za svoje algoritamske rezultate pretrage. Stranice koje su linkovane sa indeksovanih stranica drugih pretraživača se pronalaze automatski. Neki pretraživači, posebno Yahoo!, imaju plaćeni servis koji garantuje uključivanje u bazu podataka i redovno obilaženje sajta, ali ne i postizanje određenog ranga u okviru rezultata pretrage.

Sprečavanje obilaženja sadržaja sajta

Da bi se izbegao neželjeni sadržaj u indeksu pretrage, webmasteri mogu da nalože paukovima da ne obilaze određene fajlove ili direktorijume pomoću standardnog robots.txt fajla u glavnom direktorijumu domena. Stranica se može dodatno isključiti iz pretrage i baze podataka pretraživača korišćenjem meta tagova karakterističnih za botove. Kada pretraživač poseti sajt, robots.txt 
 

Povećanje ugleda stranice

Postoje razne metode kojima se može povećati značaj web stranice u okviru rezultata pretrage. Unakrsno linkovanje između stranica na istom web sajtu koje se koristi da bi se obezbedilo više linkova ka najvažnijim stranicama sajta može značajno da poveća njegovu vidljivost. Pisanje sadržaja koje uključuje često ponavljanje ključnih reči ili fraza, kao i prilagođavanje velikom rasponu upita na pretrazi takođe često povećava dolazni…

BELA“ SEO PROTIV „CRNE“ SEO

SEO tehnike se, prema nekima, dele u dve široke kategorije: tehnike koje pretraživači preporučuju kao deo koncepta dobrog dizajna, i na tehnike koje pretraživači ne odobravaju i čije efekte žele da svedu na minimum, a koje se nazivaju spamdeksovanjem. Neki poznavaoci cele industrije označavaju ove metode, kao i one koji ih upražnjavaju, kao „belu“ i „crnu“ SEO, odnosno dele ih na „bele“ i „crne“. „Beli“ nastoje da stvore rezultate koji će imati dugoročni efekat, dok „crni“ očekuju 

Kao marketing strategija

SEO nije odgovarajuća strategija za svaki sajt, i druge strategije internet marketinga mogu biti mnogo efektnije, što sve zavisi od ciljeva koje postavi operater ili vlasnik sajta. One uključuju plaćenu verziju reklamiranja koja ima svoju sopstvenu verziju SEO zvanu ATO (Ad Text Optimization). Uspešna marketinška kampanja na internetu može da privuče organski saobraćaj ka stranici, što se postiže tehnikama optimalizacije i neplaćenim reklamiranjem, ali takođe može da uključuje i plaćene reklame

Međunarodna tržišta

Tehnike optimalizacije su u velikoj meri prilagođene pretraživačima dominantnim na ciljanom tržištu. Udeo pretraživača na tržištu varira od tržišta do tržišta, kao što je to slučaj i sa konkurencijom. 2003. je Deni Salivan izjavio da se preko Google-a obavlja oko 75% svih pretraga. Van tržišta Sjedinjenih Amreičkih Država udeo Google-a je često i veći, a od 2007. Google postaje dominantni pretraživač na svetskom nivou. 2006. godine, Google je imao 85-90% udela na tržištu Nemačke. U junu 2008. udeo Google-a na tržištu …